fredag 19 juli 2013

Lopplanering hösten 2013

Efter att nu varit skadefri ett tag är det faktiskt dags att göra en form av lopplanering inför hösten, och efter att ha pratat med Coach Claesson är det ungefär såhär som jag tänker mig att hösten ska se ut.

24 juli - Stockholm Kvartsmarathon

Detta lopp sprang jag förra året efter sjukdom och det var riktigt tufft. Nu är jag förhoppnignsvis bättre tränad, mer motiverad och har bättre förutsättningar. Det ska med andra ord gå fortare än 39.09.

6 augusti - Sommarspelen 5 000 meter

Debut på 5 000 meter på bana. Detta är svårt, då 10 000 på bana brukar innebära att det är lång tid som man ligger och pressar sig själv där det är obekvämt och där det inte händer mycket. Om 3 000 meter är syraloppet undrar jag då hur 5 000 är. Det måste vara stor risk att gå in i väggen då och då är det sannerligen inte kul. Samt att det går så fort. Med denna tävling har jag tre mål, det ena är att slå 4:30-Staffans 17.40 (vilket jag slagit på landsväg men vill ha gjort på bana för att vara säker), det andra är att gå under 17 minuter (vilket jag gjort på två andra lopp, Hässelbyloppet samt Långlöparnas kväll förra året) samt efter det gå under 16.30.

16 augusti - Midnattsloppet 10 km

Här vill jag ha revansch. Vette tusan vad som gick fel förra året men i år ska jag försöka springa mycket fortare.

24 augusti - Telge Stadslopp 5 km

Antingen detta eller Bellmansstafetten som mer är som träningslopp än som  riktigt tävling.

14 september - Stockholm Halvmarathon

Hittills har långpassen varit bra och jag har kunnat mata på ganska långa pass hårt. Nu är det därför dags att komma under 1.17 och jag har pratat med Josephine Ambjörnsson om att persa för att ta revansch på förra årets halvmara. Och jag tror det kan gå. Ett stort mål för hösten!

28 september - Lidingöloppet 30 km

Detta är outsidern!! Terrängen har två gånger om gjort mål på mig utan att jag kunnat svara tillbaka (läs inlägg från 7 maj 2011 samt terräng-DM 2012 så förstår ni varför) och därför tänkte jag slå tillbaka hårt. Men detta kommer endast bli av om Halvmaran varit OK och om terrängträningen gått OK. Rent spontant har jag inte haft problem med terräng även om jag är asfaltslöpare, jag tränar en del i Lill-Janskogen samt runt Kaknäs och har sprungit både traillopp och terränglopp i hyfsad fart. Långa distanser har jag heller inga problem med. 30 km Lidingö är dock något annat. Men tanken är att det ska gå.

13 oktober - Hässelbyloppet 10 km

Hoppas springa snabbt. Gärna riktigt fort.

19 oktober - Terräng-DM antingen 12 km eller 4 km

Eftersom kroppen förmodligen är riktigt sliten här får vi se vad det blir. Gärna 12 km, men om kroppen säger ifrån kanske det blir 4 km eller ingenting. Då säsongen i så fall blivit lång.

26-27 oktober - Terräng-SM antingen 12 km eller 4 km

Även detta är ett rent Bonuslopp och ska man springa dessa ska man vara rejält förberedd. Blir kanske inte av men det vore kul att någon gång kunna ställa upp i en SM-tävling.

2 November - Jätten Bule Loppet 10 km

Loppet som vunnits av storheter som Anders Kleist och Mats Erixon. Roligt lopp nära landsstället samt det lopp jag planerar säsongen efter. Årets höjdpunkt.

Detta är ett ganska digert schema och inte lätt att genomföra, så några strykningar kan det nog bli även om tanken  är att tävla på en del.

Andra tips på tävlingar?

2 kommentarer:

  1. 17:40 på 5000m gör du alla dagar i veckan Jonas! Det är ett tröskelpass för dig :)

    SvaraRadera
  2. Lycka till med träning å alla tävlingar, jäklar vad vi ska rejsa på Sthlm halv, jag taggar redan!

    SvaraRadera